František Ferdinand a jeho žádost o ruku…ale ne Žofie

26. září 2015 v 16:00 | Lisi |  Habsburkové
Po čase jsem se opět začetla do bohatého archívu The New York Times. Tentokrát jsem se podívala na zprávu, kterou vydali 1. 8. 1890. O den dříve proběhla v Ischlu svatba nejmladší dcery císaře Františka Josefa I. a císařovny Alžběty. Čtenáři byli informováni o šatech nevěsty, družičkách, oslavách…

Zřejmě aby nabažili čtenáře na další případnou svatbu, tak sdělili, že arcivévoda František Ferdinand d'Este požádal při svatební snídani o ruku princeznu Alžbětu, dceru princezny Gisely, a tedy zároveň vnučku Františka Josefa a Sisi.




V článku je zajímavé, že uvádí Františka Ferdinanda jako dědice rakouského trůnu, uvažují o něm hned jako o heir apparent, tedy o dědici, který nemůže být vyškrtnutý narozením další osoby. Toto je evidentně chybné označení, protože formálně se za dědice musel považovat mladší bratr Františka Josefa Karel Ludvík, otec Františka Ferdinanada d'Este.


Nicméně v článku, který vyšel po smrti císařovny Alžběty 11. 9. 1898, se již hovoří o správněji o heir presumptive (dědicem jen do narození vhodnější osoby) a vypočítávají všechny bývalé dědice rakouského trůnu.



Vraťme se ale k údajným snoubencům. Čtenáři jsou informování, že žádost o ruku byla přijata. A "jeho císařská výsost a císařská rodina, která přišla o přímé nástupnictví smrtí korunního prince Rudolfa, tak může zajistit trůn vnoučeti".


Přečetla jsem celkem dost biografií o zúčastněných osobách, dokonce i ty, co vyloženě jdou po "bulvárních drbech". Nikde jsem nenašla zmínku, že by kdy padla žádost Františka Ferdinanda o ruku nejstarší vnučky Františka Josefa a Sisi, předpokládám, že by si toto spojení císařovy vnučky a synovce jejich autoři nenechali ujít. Proto dokud nebudu přesvědčena o opaku, považuji podobnou zprávu o zásnubách pouze za fámu.


Je známé, že František Ferdinand miloval svoji Žofii Chotkovou, se kterou se oženil 1. 7. 1900. Oficiálně se spolu poprvé setkali na bále v roce 1894, je ale vysoce pravděpodobné, že se znali už dříve.



Potenciální nevěsta Alžběta měla v době svatby své tety Marie Valérie pouze 16 let. O tři roky později způsobila v rodině skandál, rozkmotřila se se svým otcem. Za zlepšení jejich vztahu vděčí své matce Gisele a dědečkovi Františku Josefovi. Co provedla?

Tajně utekla s jí stavovsky nerovným svobodným pánem Ottou von Seefried auf Buttenheim a v Milánu se za něj provdala. V roce 1895 se jí narodila dcera Gisela, která ale v témže roce zemřela. V souvislosti s jejím narozením napsal František Josef své manželce Sisi: "Před časem bychom si sotva pomysleli, že naším prvním pravnoučetem bude jakási baronka Seefriedová."



Rozhodla jsem se informaci z New York Times srovnat s tím, co v roce 1890 psali rakouské noviny. První zprávu o možném zasnoubení Františka Ferdinanda a Alžběty jsem našla 30. července v Teplitz-Schönauer Anzeiger. Další tři listy informovali o zasnoubení 2. srpna - Neue Warte am Inn, Znaimer Wochenblatt a Linzer Volksblatt. Poslední zmiňovaný deník nepřevzal pouze "suchou agenturní zprávu", ale napsal také, že zasnoubení je projednáváno jako intimní rodinná záležitost. Informaci o existenci zasnoubení zopakoval 16. srpna Teplitz-Schönauer Anzeiger. Poslední zmínka o Františku Ferdinandovi a Alžbětě jako o snoubencích byla napsána 17. srpna v Grazer Volksblatt. Tam čtenáře informovali, že zasnoubení je již dohodnuto, ale že oznámeno bude příští rok.


Potud vypadají informace NYT reálně, nicméně v témže roku chtěly noviny oženit Františka Ferdinanda se dvěma dalšími dámami.



Bregenzer/Vorlarberger Tagblatt, Teplitz-Schönauer Anzeiger, Mährisches Tagblatt, Grazer Volksblatt informovaly vesměs po 20. březnu, že v dubnu stráví korunní princezna vdova nějaký čas na zámku Rottenstein u Merana, aby spolu s dalšími hosty přivítala jaro. Zámek patří Karlu Ludvíkovi, otci Františka Ferdinanda. Právě během pobytu má být oznámeno zasnoubení Františka Ferdinanda a korunní princezny vdovy Stefanie.

O tom, že v tomhle případě jde skutečně o fámu, svědčí to, že se všechny noviny kryly tím, že zprávu přebírají z jiného tisku, který nese za ni plnou zodpovědnost. Mährisches Tagblatt dokonce píše, že jde o senzační zvěst.



Třetí nevěstou Františka Ferdinanda v roce 1890 měla být bourbonská princezna Helena, mladší dcera pařížského hraběte. Čtenářům v monarchii tuto zprávu přinesl (Linzer) Tages-Post 17. června, tedy v mezidobí mezi plánováním sňatku s korunní princeznou vdovou a vnučkou císaře Alžbětou.




Ze všech těch zpráv mi vychází jediné, František Ferdinand d'Este byl žádoucí svobodný mládenec.




Zdroj: Marta Schadová: Císařovna Alžběta a její dcery, New York Times 1. 8. 1890, ÖNB
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Sisssi Sisssi | 1. října 2015 v 22:14 | Reagovat

A několik let předtím se v tisku objevovaly zprávy o tom, že se František Ferdinand zasnoubil s Marií Josefou Saskou, kterou si nakonec vzal jeho mladší bratr Otto.

2 Miloš Miloš | Web | 1. října 2015 v 22:59 | Reagovat

Je vidět, že bulvár není vynález poslední doby, ale byl tu odjakživa a podléhají mu i zavedené a za seriózní považované noviny.
Svobodný muž z královské rodiny je žádoucí nejen pro svobodné dámy, ale i novináře ze společenských rubrik :)

3 Lisi Lisi | Web | 3. října 2015 v 9:21 | Reagovat

[1]: Tak alespoň tady nevěsta zůstala v rodině. Stejně by mě zajímalo, zda všechny tyto zprávy měly nějaký reálný základ.

[2]: To je pravda a jaká pak to je tragédie, když se pak ožení. Aby si novináři našli nového potenciálního ženicha.

4 Iris Iris | E-mail | Web | 3. října 2015 v 19:03 | Reagovat

Dějepis nebyl nikdy moji silnou stránkou a vlastně čím su starší, tím víc nad tím přemýšlím proč!
Su ráda za tvé články.

5 Lisi Lisi | Web | 4. října 2015 v 9:06 | Reagovat

[4]: To mě moc těší.

6 Veki Veki | Web | 5. října 2015 v 13:18 | Reagovat

Jako z tisku současného!
A za koho se nakonec provdaly ty dámy? (Jen by mě zajímalo, jestli nakonec "ulovily" nějakou třeba ještě lepší partii. :-D )

7 Lisi Lisi | Web | 5. října 2015 v 19:10 | Reagovat

Císařovu vnučku Alžbětu jsem zmínila v článku, korunní princezna vdova Stephanie se zamilovala a provdala za uherského hraběte (později knížete) jménem Elemér Lónyay von Nagy-Lónya und Vásáros-Namény. Vzdala se svého titulu a žila s ním v Uhersku, na konci 2. sv. války utíkali společně před rudou armádou, tou dobou Stephanie taky zemřela. Helena se provdala za bratrance italského krále.
Takže žádná z dam neulovila větší rybu, ale zřejmě byla šťastnější, než by byla s FF, který měl od jisté doby oči pouze pro svoji Žofii ( i když, jak jsem si zjišťovala, ve zmiňovaném roce 1890 ji pravděpodobně ještě neznal).

8 Sisssi Sisssi | Web | 15. listopadu 2015 v 9:50 | Reagovat

Už arcivévodkyně Sofie si v dopisech stěžovala, že některého z jejích synů novináři zasnoubili s nějakou dobovou dobrou partií. A Sisina starší sestra Helena se podle jednoho deníku měla provdat za některého z francouzských princů.

9 Lisi Lisi | Web | 17. listopadu 2015 v 10:15 | Reagovat

[8]: Úžasné. Zřejmě novináři dávali dobré partie dohromady. Nepochybuji, že Sofiiny syny za dobré partie považovali.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama